Bløf in Brussel, van dag tot dag (9)

1454851_10151977135868470_1468343395_nBløf verblijft in de Brusselse ICP Studio om het werk af te maken dat vorige maand in Carpentras is begonnen. In Frankrijk is de basis opgenomen van de meeste nummers voor een nieuw album. In België worden ze afgemaakt met zang-, gitaar- en toetsenpartijen. Paskal Jakobsen doet weer geregeld verslag, ik verzamel zijn stukjes op deze plek, gestapeld, dus met de meest recente bovenaan. De laatste update is van woensdag 13 november. Het bericht van Paskal: 13 nov 'Klaar', schreef Peter gisteren. Dat bleek bijna waar te zijn. Na zorgvuldig onderzoek van de opnames hebben we besloten een aantal nummers alsnog te voorzien van backing vocals. En ik ga één nummer opnieuw inzingen. Tja, nu kan het nog. Als het op de cd staat moet je er een leven lang naar luisteren. Er is dan geen weg terug. De mic staat al klaar in de controleruimte. Ik ben weer onderweg naar Brussel. We gaan vanavond al zeker beginnen met het mixen. De opnamenleken onder jullie wil ik graag uitleggen wat het 'afmixen' van een opname inhoudt. 545992_10151979566923470_2052301391_nJe moet je voorstellen dat een opname bestaat uit vele tientallen, en soms wel meer dan honderd sporen. Alles is dus apart van elkaar opgenomen. Niet alleen zitten de leadzang en de backing vocals op een apart spoor, ook de drums zijn bijvoorbeeld onderverdeeld in 2 microfoons (mics) voor de snaredrum (de trommel die het meest dichtbij, tussen de benen van de drummer staat). Ook de kick (de grootste trommel) en de losse toms (alle andere trommels), zoals ook de losse bekkens en de hi-hat hebben hun eigen mic, en zijn dus los opgenomen. Dan ook de gitaren, soms wel 4 in één track, die op hun beurt weer met 2 of 3 mics zijn opgenomen. Werkelijk alles is separaat opgeslagen op de harde schijf, of band. Ieder los spoor kan worden aangepast qua klank (eq (alle verschillende freqentiegebieden worden per spoor op elkaar afgestemd)), compressie (gaat iets te ver om dat goed uit te leggen, maar het komt er ongeveer op neer dat alles wat zacht klinkt harder wordt en alles wat hard klinkt iets zachter wordt.) Dan is er nog galm, delay's en andere effecten die kunnen worden toegevoegd aan al die losse sporen. Als ieder spoor op zich goed klinkt moeten ook nog alle volumes worden geschreven van alle sporen ten opzichte van de andere sporen. Dan is er een mix. Alles klinkt zoals het moet klinken en de volumes verhouden zich goed tot elkaar. Dan wordt een opname nog gemastered. Dat houdt een eind eq in en eindcompressie. Tja, dan nog wat foto's laten maken en daarmee mag een cd-hoesontwerper aan de slag. Printen en persen en dan. Kopen maar, of downloaden natuurlijk. Als jullie dat dan maar wel legaal doen  Het is namelijk niet zo maar wat, een cd wordt met ambachtelijkheid en inspiratievolle toewijding gemaakt. Wat een verhaal. Ik ben wel heel benieuwd of mijn uitleg hout snijdt? Soms zit je zo vast in je vakdeformatie dat je niet meer helder voor ogen hebt wat algemene kennis is en wat gebrabbel is. Ik heb het in ieder geval geprobeerd  #paskal Een tussendoortje van Peter: 12 nov: Zo. Dat is klaar. Opnames van BLØF-album #11 zijn voltooid. We lagen al voor op schema, maar nu zitten we wel heel riant in onze tijd (vandaar ook de melige filmpjes  ). Misschien dat we de komende dagen nog wel een geluidje of een stemmetje ergens aan zullen toevoegen, maar we kunnen gewoon al gaan beginnen met mixen. We hebben in totaal 14 liedjes opgenomen, waarvan we er 11 of 12 op de plaat gaan zetten. Dat wordt nog een heel 'gevecht'... Dit is het lijstje: 1. Klaar Voor 2. In Het Midden Van Alles 3. Spijt Heb Je Morgen Maar 4. Aan/Uit 5. Open Je Ogen Voor Mij 6. Man Als Geen Ander 7. Bevrijdingsdag 8. Nu Of Nooit 9. Wraak 10. Zonder Jou Snap Ik Er Niets Van 11. Tijd Drijft 12. Tot Het Bittere Eind 13. Dag En Nacht 14. Langzaam Lief Zoals altijd vind ik dat we ons beste album ooit aan het maken zijn. Voorwaartsch! #Peter 11 nov Zo, ik ben weer op weg naar ICP studio's in Brussel. Deze week gaan we de opnames afronden. Welgeteld 2 liedjes moeten nog van zang worden voorzien. Enkel 2, wat me doet realiseren dat de komende 5 maanden er geen microfoon tegen mijn lippen zal drukken. Dat de komende 5 maanden niemand meer iets van me verwacht, behalve mijn eigen gezin. Dat ik de komende 5 maanden niets hoef te presteren. Het voelt wat maf en zelfs een beetje verdrietig. Muziek maken zit in mijn bloed, ik kan en wil niet zonder. Maar na 16 jaar ononderbroken toeren is het wellicht niet erg om een klein half jaartje niets te doen. De reis die ik met mijn gezin heb gepland gaat alle heimwee naar het podium goedmaken. We gaan de wereld rond in 2,5 maand. Mijn oudste zoon is nog niet leerplichtig, dus dit kan. Onze planning is bruut. Opnames klaar, nu nog mixen van het album en dan eruit. Als we begin april weer aan de slag gaan ligt er een kakelvers album klaar om de boer mee op te gaan. Het klopt en het deugt, beter kan niet. Het album is erg mooi geworden. Het is wellicht de cd waarmee we ons meer dan ooit profileren als een band die er anno 2014 nog steeds toe doet. De sound van nu, mede dankzij de productionele input van JB en Ken. Er is ook een hele dunne lijn tussen hedendaagse muziek en over die lijn heen, zogenaamde 'hippe muziek'. Muziek die wellicht niet past bij een volwassen band. We hebben veel stijlelementen van hedendaagse pop en dance muziek gebruikt, maar we hebben nog steeds BLØF liefjes gemaakt. Het klopt in klank en stijl. Nou ja, dat mogen jullie volgend jaar zelf beoordelen. We zijn nu de landsgrens over, Proximus begroet me zojuist. Die Belgische gastvrijheid is opmerkelijk. We gaan alles geven om daarna alles los te laten. Ik houd jullie nog even op de hoogte. #paskal 7 nov: hamburger'Spijt heb je morgen maar' schalt door de controleruimte. Vocalen heb ik gisteren gedaan. Het nummer krijgt zo'n autorijden-gevoel. Eentje waarbij je het gaspedaal nog wat harder intrapt. Wellicht gaat deze nog boetes opleveren. We zijn aan het afmaken. Inkleuren als je wilt. De grote en belangrijke partijen staan op de band, en nu zijn we subtiele details aan het doorvoeren. Het eindrefrein en het intro van 'Spijt heb je morgen maar' is door JB zojuist voorzien van een regenbui aan sinustonen. Een soort heel snel gespeeld toetsen partij in 32ste gespeeld. Een partij die zonder de mogelijkheden van midi zelfs onmogelijk zou zijn om te spelen. Heerlijk! Het nummer sprankelt als nooit eerder. Tweede stem hebben we helemaal strak gezet op de eerste vocaal. Dit nummer moet gewoon retestrak zijn. Sommige liedjes mogen soms juist hun losheid behouden, een soort Stones-achtige vrije benadering, maar dit moet strak! Ik ga zo 'Midden van alles' zingen. De hamburger is net ingedaald. Die Belgen eten een vrij uitgebreide lunch.  #paskal 6 nov icp'Klaar voor' staat voor. Ramvol met partijen zit deze. Nu moet het allermoeilijkste nog komen. We hebben bijvoorbeeld 5 verschillende synthsounds, 5 gitaren en een hoop groove elementen. Vol! Propvol! Dan is het in de mixage het allermoeilijkste om van alle partijen te bepalen welke er weer de prullenbak in moeten. Soms gooi je echt de helft weg van alles wat er is ingespeeld. En nu komt ie, wie bepaalt dat? In principe bepaalt de producer dat, maar daar komt een minuscuul probleempje om de hoek kijken... We zijn zo eigenwijs als pokkenhout. Wie heeft er gelijk als we allemaal inspraak willen hebben in de mix? We hebben ook besloten dat deze plaat niet een resultaat mag worden van compromissen. Nu, daar heb je het. We zullen gewoon moeten gaan luisteren naar de door onszelf ingestelde baas, namelijk de producer in kwestie, JB. Peter komt net de relaxruimte ingelopen om ons enthousiast te laten weten dat hij beneden even een 8 snarige basgitaar gaat halen en een bak vol effectapparaten, om, zoals hij zelf zegt, een 'Bas-Boer' op te nemen. Er stond nog niet genoeg op... We gaan dus zo eens zitten om onze darlings te killen. Dat wordt dus zo gezellig.  En over die bak met effectapparaten gesproken... Welke moet je dan kiezen?! Tussendoor schrijft ook Peter Slager wel een iets. Deze is van hem: Lekkere herrie
Bløf in ICP. vlnr: Peter Slager, Bas Kennis, geluidstechnicus Michel Dierickx en producer JB Meijers

Bløf in ICP. vlnr: Peter Slager, Bas Kennis, geluidstechnicus Michel Dierickx en producer JB Meijers

Druk bezig met gitaren op wat waarschijnlijk de openingstrack van onze nieuwe plaat wordt, Klaar Voor. Veel experimenteren met sounds en partijtjes, lekker! We zijn meer dan ooit op zoek naar sferen en lagen die meer diepte geven aan het album. Ik krijg steeds meer het gevoel dat we iets bijzonders aan het maken zijn, en dat is toch wel heel plezierig bij je elfde plaat. Want uiteindelijk wordt het niet gemakkelijker, ondanks het feit dat we dit al een tijdje doen met z'n allen. We willen tenslotte niet de dingen te maken die we al gemaakt hebben, maar tegelijkertijd willen we wel dat het natuurlijk voelt en dat het bij ons past. Eigenlijk ben je ook na tien albums toch weer zoekende naar het volgende... Prachtig proces, altijd weer.#Peter normanNorman is weer beter!!!! We zijn blij dat hij er weer bij is. #paskal 5 nov: Hier ben ik, eindelijk onbedekt, ik ben een man als geen ander. Hier ben ik, eindelijk op mijn plek. Een man als geen ander. Zojuist heb ik 'Een man als geen ander' gezongen. Een mooie tekst van Peter over acceptatie van wie je zelf bent. We werken hard en het wordt echt prachtig. Het is heel lekker om te merken hoe alles op zijn plek valt als ik de definitieve zang opneem. Een slecht gezongen demo maakt een slecht liedje. Ik ben blij. Straks nog 1 of 2 zingen. Recht zo die gaat! Norman is al twee dagen ziek en dus thuis. Morgen mogen we hem gelukkig in ICP ontvangen. We zijn blij dat hij de griep weer heeft overwonnen. #paskal 4 nov: 1441426_10151953238348470_1136247248_nWe zijn onderweg naar ICP studio's in Brussel. De komende twee weken zullen we weer gaan werken aan de cd waar we in Carpentras aan zijn begonnen. Alle gitaren die er voor de opnamen toe doen, hebben we ingeladen en over een uurtje zullen we daar zijn. ICP is een bekend adres voor ons. We hebben onder andere 'Boven' en 'Watermakers' daar opgenomen. Het is een geweldig geoutilleerde studio waar je als soundpurist en als muzikant uit de voeten kan met allerhande hardware. Van ongeveer 20 volledige drumkits tot een uitgebreide verzameling effectapparatuur. Er is ook een brede verzameling gitaren aanwezig, maar wellicht raadt u het al, ik ben linkshandig en de hele bups is rechtshandig. Niet tof! Want op zijn kop spelen kan ik weliswaar, maar altijd minder goed dan wanneer ik een linkshandige gitaar gewoon linkshandig bespeel. Bas en ik zullen aan de bak moeten deze twee weken. Basgitaar en drums zijn volledig opgenomen. Eigenlijk is het vervolmaken van de opnames tot de laatste sporen gevuld zijn het leukst om te doen. We maken iets af, en dat is fijn. We maken het overigens af om de opnames vervolgens minstens een half jaar op de plank te leggen. Releasedatum is nog niet bekend, maar wat een heerlijk idee om eens geen haast te hebben. Ik ga jullie op de hoogte houden komende weken. #paskal
This entry was posted in Nieuws and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Bløf in Brussel, van dag tot dag (9)

  1. Pingback: Bløf – In Het Midden Van Alles (recensie) | marnixb

  2. Aan de titels te zien die op het nieuwe album komen, moet dat wel weer een klapper gaan worden, jammer dat hij pas volgend jaar uit gaat komen, was wel leuk geweest onder de kerstboom.
    Toch alle leden van BLØF geniet van jullie vrije tijd die in het verschiet ligt, jullie hebben het meer dan verdiend.

  3. Ernst Jan Rozendaal says:

    Anders dan ik verwacht en gehoopt had, kan ik niet naar Brussel. Te druk op mijn werk. En Bløf zit er niet tijdens de weekenden. Dat betekent dat ik wat later over het nieuwe album ga schrijven. Gelukkig hebben Peter en Paskal zich zo uitgesloofd.

  4. Kunnen we ook nog verslag van de biograaf verwachten vanuit de ICP of gaat je trip niet door ?

  5. Super dat de verslagen hier ook weer te lezen zijn!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *