Vrouw op de veranda

In zekere zin is 'Vrouw op de veranda' vergelijkbaar met 'Liefs uit Londen'. In beide gevallen lag er een tekst waarop geen muziek viel te maken. Net als bij 'Liefs uit Londen' was dat Bas Kennis' eer te na. "Onmogelijk om muziek op te maken? Dat zullen we dan nog wel eens zien." Zijn inspiratiebron was Buenos Tardes Amigo van Ween (op het album Chocolate and cheese). "Ik wilde iets met dat ritme en die sfeer." Voor het eerst begaf Bløf zich daarmee op het terrein van de Latijns-Amerikaanse muziek, met terugwerkende kracht misschien te beschouwen een eerste stap richting Umoja. Tekstueel probeerde Peter Slager het ijzeren rijm- en klankschema te volgen op een manier zoals Leonard Cohen dat vaak doet. "Het is een hele secure opeenvolging van klankovereenkomsten op steeds dezelfde momenten, zonder dat het geforceerd klinkt." Het lied bestaat uit vier coupletten die steeds met dezelfde regel beginnen, een refrein ontbreekt. Tijdens theatertournees doet het liedje het goed. In het oude interview dat ik eergisteren op dit blog zette, spot Kennis met de referentie aan Leonard Cohen: "Als je Leonard Cohen als voorbeeld hebt genomen, is die tekst goed geslaagd. Cohen maakt ook van die liedjes waarvan je denkt: het klinkt geweldig maar where the hell heeft hij het eigenlijk over?" Slager vindt het wat ver gaan om 'Vrouw op de veranda' als voorafschaduwing te zien van Umoja. "Het is wel zo dat we ons begonnen te realiseren dat we allerlei soorten nummers konden maken en dat het toch altijd als Bløf klinkt. Ondermeer door Paskal zijn stem natuurlijk, maar we hebben kennelijk een eigen merkje. Helder en Boven zijn ook veelzijdig, maar op Watermakers is het sterker. We waren betere muzikanten geworden, met meer studio-ervaring en twee toegankelijke producers die niet de baas wilden spelen over ons project. Ze hadden wel de leiding, maar stelden zich dienend op ten behoeve van de plaat. Daar hebben wij een heleboel van geleerd. Van wat zij deden, wat er allemaal wel en niet kan, hoe je het ook anders kunt benaderen. We daagden elkaar ook uit in onze werkwijze. Misschien is het daarom logisch dat het op deze plaat zo goed wilde lukken, dat verkennen van andere genres."
This entry was posted in De liedjes, Watermakers and tagged , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Vrouw op de veranda

  1. Wat een top band! Om heerlijk van te genieten, alleen dit nummer vond ik toch wel wat minder…

  2. Je zou het idd een voorloper van “geen Tango” kunnen noemen. Als het op de set staat vind ik altijd wel leuk om te horen. Vind het interessant dat soms nummers in eerste instantie niet wil lukken, maar dan als nog goed uit de verf komt

  3. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ‘Vrouw op de veranda’ het meest verschrikkelijke nummer vind dat de mannen ooit gemaakt hebben.
    Sommige nummer shebben wel eens wat tijd nodig ‘to grow on you’ maar vrouw op de veranda is een nummer wat ik steevast skip als deze voorbij komt op Watermakers.
    Ik heb er gewoon niets mee, ik weet niet waar ’t ‘m in zit, maar voor mij is het toch niet een echt Bløf nummer…

  4. Sandra says:

    Onvergetelijk was vooral de ‘ritmesectie’ bij de cd presentatie 😉

  5. Isa says:

    Hoi.
    De CD Watermakers was voor mij de eerste kennis making met Blof. En ik moet zeggen dat vrouw de veranda wel een van mijn favoriete nummers is. Een jaar voor dat Chris overleed heb ik op soort gelijke manier mijn toen malige partner verloren. Dus in die zin is Blof wel erg nabij in het hart gekomen. Ik heb nog steeds bewondering voor het feit dat zij toch de draad weer hebben durven oppakken. Ik geniet nog steeds van hun muziek. Jongens bedankt daar voor.

    Groet Isa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *