Bløf: Klaar voor

ldmblof28In mijn recensie heb ik aangegeven dat ook op In het midden van alles U2 weer een voorbeeld is voor Bløf. Volgens velen is Achtung Baby het album waarop de Ieren er het best in slagen hun talent voor het schrijven van meeslepende hits te combineren met een experimenteler geluid. Dat is precies wat Bløf probeert op IHMVA. "We hebben onze Achtung Baby nog niet gemaakt", zegt Peter Slager. "Zo zijn we de wedstrijd ingegaan." Wie de openingsnummers 'Zoo Station' en 'Klaar voor' naast elkaar legt, ziet een opmerkelijke overeenkomst. In de teksten. U2: I'm ready, I'm ready. Bløf: Ik ben er nu klaar voor, klaar voor, klaar voor. De hoofdpersoon in het liedje van U2 is klaar voor iets wat gaat komen, wat precies is niet duidelijk, maar hij heeft er een iets concreter beeld bij dan die in het liedje van Bløf: I'm ready / I'm ready for the laughing gas / I'm ready / I'm ready for what's next / I'm ready to duck / I'm ready to dive / I'm ready to say / I'm glad to be alive / I'm ready / I'm ready for the push / In the cool of the night / In the warmth of the breeze / I'll be crawlen around / On my hands and knees / She's Just down the line...Zoo Station / Got to make it on time...Zoo Station / I'm ready / I'm ready for the gridlock / I'm ready / To take it to the street / I'm ready for the shuffle /Ready for the deal / Ready to let go of the steering wheel / I'm ready / Ready for the crush
Peter Slager. foto Lex de Meester

Peter Slager. foto Lex de Meester

In 'Klaar voor' gaat de hoofdpersoon ook een deal aan. Hij moet kiezen. Doorbreekt hij de sleur of niet? Ik sta hopeloos alleen en ik denk: / ik moet vandaag nog ergens heen / Grof gezegd dit is de deal: / of ik herontdek het wiel / of ik zoek met hart en ziel / naar het geluk dat om de hoek ligt / me bevrijdt van elke plicht die ik kan hebben en ik denk: / ik moet vandaag nog ergens heen / want je weet nooit wanneer / en je vraagt je af waardoor / maar je weet op een dag of je moet of je mag / ik ben er nu klaar voor, klaar voor, klaar voor.
Bas Kennis. foto Lex de Meester

Bas Kennis. foto Lex de Meester

Muzikaal doet het liedje Bas Kennis het meest denken aan Tonic, een oude favoriet van Bløf. Het op twee gitaren gecomponeerde nummer drong zich meteen op als opener van het album en de concerten. Peter Slager: "Je rolt er zo lekker in, net als bij 'Maan en sterren'. Die maak je en je weet" 'Dit is de eerste.' Net als in 'Maan en sterren' spreekt de tekst uit dat we op reis gaan, maar we weten nog niet waarheen." Bas: "Een persoon die de plaat koopt en nog niet weet hoe hij klinkt, moet bij het eerste nummer de juiste vibe krijgen. Het moet hem de plaat in zuigen. Niet voor niets hebben we deze ook als eerste gespeeld in de reeks van vijf avonden bij Humberto Tan (zie video hieronder - EJR), toen nog niemand wist wat voor plaat we gingen uitbrengen." Behalve stevige gitaarpartijen en een tekst die aankondigt dat de hoofdpersoon staat voor een nieuwe fase in zijn (of haar) leven - daarover later meer, bij de beschrijving van de volgende liedjes - bevat 'Klaar voor' ook geluiden en samples die onderstrepen dat Bløf op dit album productioneel meer uit de kast heeft getrokken. Zo zijn in de brug sirenes te horen, New Yorkse straatgeluiden die door Bas van het internet geplukt voor een project van de Middelburgse kunstenaar William Verstraeten over de verdwenen Twin Towers. Bas: "In 'Zonder jou snap ik er niks van' hoor je het geluid van piloten die met elkaar praten. Zoiets stop je in een nummer om een bepaalde sfeer te creëren. Dat is met die sirenes ook zo." 
         
This entry was posted in De liedjes, IHMVA and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Bløf: Klaar voor

  1. Martijn says:

    Mooi! Ben benieuwd naar de andere verhalen over de liedjes!

  2. Martin de Graaf says:

    Goed nummer en qua muziek een mooi eerbetoon aan IOS. Oftewel: IsOokSchitterend!

  3. Adriënne says:

    Bij het eerste keer luisteren viel me al op dat het ergens op leek, de tweede keer werd het sterker en de derde keer wist ik het: Op het moment dat de instrumenten bij het intro van ‘Klaar Voor’ de computer ‘overnemen’, doet het denken aan The Scene.

    Ik ben zelf niet zo’n U2 kenner/fan, dus ik moest Zoo Station er even bij pakken om de overeenkomsten te horen, maar die vergelijking is zeker op zijn plaats. Ben benieuwd naar de overige nummers. Ik hoor in meer nummers overeenkomsten met tracks van artiesten die ik nog niet voorbij heb zien komen als ‘inspiratiebron’ voor IHMVA. Maar daar kan ik de vinger nog niet opleggen.

  4. Marnix says:

    Grappig om de vergelijking de het nummer Zoo Station van U2 te lezen en ook de cd Achtung Baby. Ik was er zelf nog niet opgekomen maar logisch is het wel. JB Meijers doet hetzelfde wat producers Flood en Daniel Lanois bij U2 hebben gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *